Gothic BD
Co si vlastně máme představit pod pojmem Gothic Belly Dance ?
Se současnou vlnou různých fúzních až dekadentních tanečních směrů se k nám začíná dostávat taky tento taneční styl:
„Gothic Belly Dance“ nebo také „Raks Gotique“ je temná odnož orientálního tance. V tomto tanečním směru nenaleznete klasickou oslavu života a ženství, veselé barvy a třpyt, ale dramatičnost, mystiku a temnotu. Tanečnice, kterým nesedí tradiční orientální styl tanečního projevu nebo nechtějí být vždy za veselou kabaretní princeznu a chtějí prostřednictvím tance svému publiku ukázat taky temnou stránku své osobnosti, ponořte se tedy do hlubin „gotického orientálního tance“ (dále jen „GBD“).
Při tvorbě tohoto článku jsem ponejvíce čerpala z webových stránek www.gothicbellydance.com a výukové videokazety průkopnice tohoto stylu, americké tanečnice Tempest
Styl GBD jako takový je velmi mladá záležitost a začal se přesněji formovat zhruba před deseti lety. Od té doby se rozšiřuje a jeho oblíbenost narůstá. Věnují se mu tanečnice, které mají základ v tribalu i v klasickém kabaretním stylu tance, sólistky i skupiny. Jde o silně emotivně a dramaticky ztvárněnou uměleckou formu. Nečekejte žádné skutečné násilí, krev či sekty, jde pořád jen o druh umění, které ale prezentuje prostřednictvím tance temnotu duše….
Proto, abyste mohli tančit GBD nemusíte patřit mezi Gotiky. Pokud se ale chcete tomuto směru věnovat, je třeba mít alespoň základní přehled o gotické subkultuře, její historii a směrech. Stejně tak jako jsou různé styly „Gotiky“ – od burlesek, přes čarodějky a vampíry až po cyber, i v GBD se tanečnice může stylizovat dle svého naturelu do různých rolí. Nejčastější to bývají burlesky, žena-vamp 20-tých let minulého století, kněžka nebo cyber/techno/industrial styl. Při vystoupení skupin jsou velmi časté jevištně pojaté prezentace ve stylu pohanských rituálů či „plesu upírů“.
Gotická tanečnice musí pro svůj projev umět sladit techniku tance, hudbu, choreografii, kostým, využít prostředí, ve kterém vystupuje…pro dosažení silně dramatického emotivního projevu, který diváka vtáhne a stáhne hluboko do niterných pocitů tanečnice, i jeho vlastních. A pro tento výsledný efekt je v tomto tanci více než v jiných stylech potřeba ono charisma či síla osobnosti, která celý výstup uceluje a dává mu sílu.
Dá se říci, že jsou dvě skupiny tanečnic: první se věnuje i jiným stylům, má GBD zařazen do svého repertoáru a prezentuje ho pouze příležitostně; ta druhá má většinou užší vazby na gotickou subkulturu a GBD je jejich stěžejním tanečním směrem.
GBD využívá taneční prvky a techniku klasického kabaretního i tribal tance, a poněvadž se jedná o moderní fúzní styl, je obvyklé zařazení prvků z indického, výrazového, techno tance či baletu, nebo tradičních tanců Dálného Východu.
Jako taneční pomůcky se využívají závoje, křídla, šavle,vějíře, oheň v různých podobách, živí hadi…nebo cokoliv, co podtrhne a dodá efekt danému vstupu..
Při vystoupení GBD je třeba dodržovat stejné zásady pro vystupování jako v jiných stylech orientálního tance. Je třeba mít na paměti, že Vaše vystoupení nezačíná a nekončí s hudbou, kterou Vám pustí z CD – důležitý je příchod i odchod. V tomto tanečním stylu je ještě důležitější udržet kolem osoby tanečnice jisté tajemno, a nesrazit celé vystoupení např. tím, že pobíháte před vystoupením v publiku oblečená v kostýmu…..
Hudba používaná v GBD je v podstatě jakákoliv, která se hodí do vkusu tanečnice a k typu vystoupení. V mnoha případech se používá hudba s orientálním základem, ale velmi časté jsou elektronické, rockové, popové, historické či relaxační skladby..
Co se týká kostýmů: Mnoho lidí si myslí, že gotický kostým musí být černý. Je pravda, že černá je základem, ale velmi častá je i červená, vínová, fialová, tmavě modrá nebo bílá. Z materiálů jsou nejčastější: samet, satén, brokát, „staré“ vzory a sárí tmavých barev, ale také kůže a latex. Zdobení a šperky jsou jakékoliv dle vkusu tanečnice, velmi oblíbené jsou etnické šperky, zejména z oblasti Afghánistánu a Indie, časté je zdobení různými druhy peří.
Make-up bývá spíš divadelní, podtrhující konkrétní taneční vstup. Tradiční je bledá pleť, černě zvýrazněné oči a tmavé rty. Důležitý je účes – Gotici všeobecně si potrpí na nekonvenční střihy a neobvyklé barvy.
V tomto článku jsem se snažila o takový zevrubný náhled do stylu GBD, materiálů se dá najít samozřejmě víc..
Co více dodat? Dle mého názoru není GBD tanec, ve kterém by se našlo mnoho tanečnic. A ty, které se mu už věnují, jsou většinou výrazné osobnosti, které si to přeberou tak nějak po svém a vytvoří si v GBD vlastní roli, která jim vyhovuje. I když je tento tanec hlavně o dramatičnosti a temné stránce Vašeho já, není zase dobré brát se tak úplně smrtelně vážně a vnést i do něj trochu humoru a nadsázky.
Zde jsou odkazy na pár známých osobností GBD: Ariellah, Sashi, Morgana a moje soukromé tipy: Jeniviva a Desert Sin
GBD má i vlastní festival – Gothla
….a české tanečnice: Zafirah, Aini, Jedová Růže a Orchidee Noire
Patří gothic belly dance pod tribal nebo kabaret?
Autor: Zafirah
Řadí se gothic belly dance (dále jen "GBD") více k tribal fusion nebo ke kabaretnímu stylu orientálního tance? Odpověď na tuto otázku je jednoduchá i složitá zároveň – patří jak do obou skupin, tak do žádné z nich. Základní filozofií GBD totiž není taneční technika, ale obsah, sdělení, emoce, které v divácích vyvolá, orientální tanec je více prostředkem, než cílem. Já osobně nemám výraz "gothic bellydance" ráda, protože je zavádějící – evokuje dojem, že musíte patřit ke goths, mnohem raději mám výraz "dark fusion", "dark bellydance" nebo "dark dance". Nicméně, pod termínem GBD se tento taneční styl uvedl a zavedl ve světě, proto tento terminus technikus používám jak já, tak ostatní tanečnice.
(Výraz GBD v internetové encyklopedii Wikipedia můžete najít zde.
Go je to vlastně "gothic"? – tato otázka se řeší na mnohých webech a blozích, a názory jsou různé. Pro většinu nezasvěcených je gothic náctileté individuum v černém oděvu ověšené kovem, s dlouhými vlasy a výrazným make-upem ala upír, které takto vyjadřuje určitou nevyrovnanost a osobní revoltu, nebo příslušnost ke skupině lidí, mající v oblibě určitý styl hudby…"a stejně ho to časem přejde". Ano, může to tak být, je to ale velmi zjednodušující vysvětlení. Příslušnost ke goth-subkultuře nemusí být jen výsadou adolescentů a nemusí být spojenou jen s oblíbeným hudebním stylem – "gothic" totiž není jen jeden, ale zahrnuje různá pojetí a směry. Jak může vypadat tento styl v podání "pro dospělé" můžete vidět na webu uznávané belgické fotografky, módní návrhářky a pořadatelky tematických akcí Viony Ielegems – svět jejích fantazií je pro mě osobně velmi inspirující, i když může být někým považován za kýč či úchylku.
Pokud chcete vědět co se děje v této oblasti v ČR, navštivte rozcestník Sanctuary CZ . (Za sebe doporučuji jako akci malý, ale úžasnou atmosférou vybavený, festival Tolenstein fest.
Stejně, zjednodušeným způsobem se často definuje i GBD (…a články na internetu podobné tomuto tomu jen napomáhají).
…takže, jednoduchý návod jak se stát GBD tanečnicí: oblečte si tmavý kostým s kovovým zdobením a doplňky, přidejte hodně výrazné líčení, vyberte si pro svůj vstup "divnou" hudbu, a tvařte u toho nepřístupně…a právě tato image řadí GBD tanečnice automaticky do skupiny tribal/tribal fusion, bez ohledu na to, jaké pohybové prostředky či taneční pomůcky používají. Mnohokrát jsem již slyšela otázku: "Kde ta hranice mezi tribal fusion a GBD?" …a moje odpověď: hranice se obecně ve fantasy a fúzních stylech vymezují velmi těžko - tento taneční směr je stále více oblíbený právě proto, že pro svoje interprety nabízí obrovskou svobodu v pojetí a sebevyjádření, a v podstatě v něm neexistují žádné škatulky a striktní pravidla. Původ techniky tance není prioritní, tanečnice může používat pohyby tribal fusion i klasického orient kabaretního tance, nebo oboje zároveň, a propojit je v podstatě s jakýmkoliv jiným druhem pohybu. Velmi hezky je to znát na těchto známých tanečnicích: Anasma , Morgana nebo JeniViva (Tato skvělá tanečnice, vizionářka a vůdčí osobnost už bohužel není mezi námi – zemřela při autonehodě v listopadu 2011 ).
GBD, popř. obecně fantasy belly dance také nemusí mít s tribalem nic společného, což dokazují i níže uvedené představitelky tohoto směru:
Blanca – GBD a fantasy
Ayshe – Isis Wings, balet a divadlo
Sarah Skinner – špičkové příběhové choreografie
Autumn Ward - balet, výrazový tanec
Elisheva – bojová umění
Neon - raks sharki, drum solo
Výše uvedené dámy vydávávají v rámci oboru společná i sólová DVD, celá nabídka zde: World Dance New York.
Jak je tedy poznáme techniku fantasy/fusion – jaké procento původního orientálního stylu obsahuje? Podstata fúze je v tom, že dojde k dokonalému spojení různých tanečních stylů, které pak tvoří harmonický celek tak, že vás ani nemělo napadnout po tom pátrat. Podíl orientálního tance má obrovský rozptyl a výsledek má rozličná pojetí, jak jsme mohli též vidět na prvním českém fantasy belly dance festivalu, který se letos uskutečnil v Brně, i česká taneční scéna má v tomto oboru mnohé představitelky, některé se tomuto oboru věnují již velmi dlouhou dobu. Může jít o pouhé použití některé z tanečních rekvizit, třeba jako doplněk k raks sharki, až po divadelně pojaté taneční příběhy či takové, které nemají už s orientem téměř nic společného. Fantasy belly dance, popř. GBD má většinou určitou myšlenku, sdělení, přesah, který ho řadí mimo oblast "pouhého" tance. Představitelek GBD není mnoho, není to totiž obor pro každého, ne každému sedne, a jeho prezentace většinou vyžaduje silnou a vyzrálou osobnost, která dokáže v každém vystoupení předat kus sebe, a navzdory emocím a mrazení, které většinou v publiku vyvolá, to brát s nadhledem a ne zas až tak úplně vážně. Každopádně, další rozvoj tohoto směru v ČR považuji za jednoznačně pozitivní, přispívá k větší rozmanitosti orientálního tance jako takového a zaslouží si naši pozornost.
Internetová komunita GBD na Tribe.net.
P.S.: Největší legraci jsem vždycky zažila při tréninku a nácviku těch nejvíce drsně, vážně ba tragicky působících vystoupení. Pokaždé jsme si říkaly, co asi pak musí zažívat filmaři při natáčení hororů…?!